Z historie fair-play, 4.díl

Z historie fair-play, 4.díl

Seriál s názvem „Z historie fair-play“ připomíná zásadní fair-play činy v motorsportu. Spousta z těchto činů mnohdy již upadla v zapomnění, jejich hodnota je však dodnes nevyčíslitelná, často zde totiž došlo k záchraně lidského života, nebo prostého vyjádření priorit závodníka, jehož touha po vítězství nepřesáhla meze lidskosti a fair-play chování.

Vybavujete si situaci, kdy byl motocyklový závodník oceněn vrcholným představitelem státu? V České republice se to v posledních letech stalo hned dvakrát, zatímco v roce 2013 byl oceněn řádem republiky za zásluhy v oblasti sportu legendární František Šťastný, začátkem letošního roku se dočkal osobního poděkování od ministra obrany Lukáš Kvapil. Zde to bylo za jeho mimořádné fair-play počínání, které Lukáš předvedl při letošní Rallye Dakar. Tím zapůsobil na odborníky i širokou veřejnost a právě tento fair-play příběh si připomeneme v tomto díle našeho seriálu. Příběh, kterým si Lukáš zasloužil i udělení zvláštní ceny Fair-play od Autoklubu České republiky.

Lukáš Kvapil se letos vydal na svůj premiérový Dakar. Sedmatřicetiletý nadporučík české armády měl v tu dobu za sebou již mnoho úspěšných startů v mistrovství Evropy, například krásné 3.místo, které získal v roce 2015 na těžké polské Baja Drawsko. Na Dakar mířil pod hlavičkou týmu Big Shock Racing, podobně, jako třeba Martin Macík jr. s kamionem Liaz a číslem 518 na dveřích. Motocykly startují na Dakaru dříve než kamiony, Lukáš tak vezl číslo 139 a vyrážel do závodu za padesátiletým Italem Domenico Cipollonem, který na Dakaru též debutoval. Při přejezdu startovní rampy se tato skutečnost nezdála jako příliš důležitá, to se však brzy změnilo.

Všichni aktéři Rallye Dakar 2017 vyrazili do boje v pondělí 2.února a první etapu zvládli výše zmínění na výbornou, pouze Lukáš se lehce trápil s technickými problémy svého motocyklu. Druhý den se startovalo z argentinského Resistencia a účastníky čekala přes 800 kilometrů dlouhá etapa do malebného San Miguel de Tucumán, které je pátým největším městem Argentiny. Lukáš se na trati cítil dobře, předjížděl jiné soupeře, až kolem prvního kontrolního stanoviště mu začalo bezpečnostní zařízení na jeho speciálu vydávat varovný zvuk. Lukáš si nejdříve myslel, že někde překročil omezení a měl by zpomalit, bohužel zpětným pohledem na trať se ukázalo, že je varován před těžkou nehodou jiného motocyklu, okamžitě zastavil a vydal se pomoci zraněnému jezdci.

V první chvíli ani nebyl schopen poznat, který z kolegů potřebuje jeho pomoc, později zjistil, že se jedná právě o před ním startujícího Domenica. Bezvládně ležícího jezdce se Lukášovi podařilo přivést k vědomí a poté okamžitě tlačítkem kontaktoval vedení závodu, aby vyslali pomoc. V ten moment doufal, že záchranný vrtulník přiletí co nejdříve, protože na místě nehody panovalo obrovské horko, navíc všude v okolí byla hustá vegetace, tudíž nebylo možné zraněného dostat z trati, což představovalo i pro zachránce obrovské nebezpečí. Ten však svou pomoc nevzdával. Ze své bundy se mu podařilo vytvořit provizorní přístřešek a pod ním dal napít zraněnému svou vodu. Zatímco Lukáš se snažil udržet Domenica při vědomí, ostatní jezdci uháněli do cíle. Po dlouhých dvou hodinách si zraněného odvezli záchranáři a naprosto vyčerpaný Lukáš mohl s velkou ztrátou a trochou vody pokračovat. Bylo jasné, že tento stav nevěstí nic dobrého.

Trať byla po průjezdech dalších závodníků v daleko horším stavu než její první část a to se bohužel ukázalo jako rozhodující. Krátce po projetí druhého kontrolního bodu se Lukášovi zaseklo kolo ve skryté díře a motocykl ho doslova vyhodil ze sedla. Po dopadu na zem bylo jasné, že je zle. Dakar pro Lukáše skončil v nemocnici a to po pouhých dvou dnech závodění. „Ničeho nelituji. Rozhodl jsem se, jak jsem rozhodl. Přikazovaly mi to pravidla soutěže i moje přesvědčení. Nedovedu si představit, že bych nepomohl zraněnému člověku v bezvědomí.“ popisoval novinářům po příjezdu do České republiky svůj fair-play čin, který ho stál mnoho sil a patrně tím i celý závod.

Lukáš tak na svém premiérovém Dakaru ve druhé etapě zastavil, pomohl jinému závodníkovi a poté sám vyčerpaný havaroval a skončil. Na Dakar se však chce co nejdříve vrátit a svůj fair-play čin by evidentně zopakoval, kdyby to bylo potřeba. Tak snad nebude. Oba jezdce nyní pojí velké přátelství a na příštím Dakaru bude jistě Lukášovi držet Domenico palce, protože Lukáš je hrdina, který ukázal Fair-play, jak má být.

Zjistěte více